אבחון ומעקב לגידולי ריאה

לעיתים קרובות, אנו נתקלים בפענוח של צילום חזה או הדמיה ממוחשבת של החזה המציינים ליקוי כלשהו שברוב המקרים דורש בירור נוסף, קרינה נוספת ואף בדיקות פולשניות נוספות. בירור הממצאים האלה דורש איזון עדין בין הבנה שחלק מהממצאים אינם דורשים בירור נוסף וחלקם מהווה סיכון למטופל אם ימנע מהמשך בירור. קשר עם מומחים בעלי שם עולמי ברנטגן של בית החזה מאפשר להימנע מבדיקות מיותרות מחד, ומאידך לברר ממצאים חשודים במהירות על מנת למנוע התפשטות מחלה זיהומית או ממארת.

הדמייה חריגה

  • תוכן זה מתיחס למקרים שבהם אנו זקוקים לצילום חזה או טומוגרפיה ממוחשבת של בית החזה או הבטן, מסיבה כלשהי שאינה קשורה, כמו הכנה לפני ניתוח אורתופדי או אחר, ובצילום מתגלה ממצא שמקפיץ את המערכת מסבבנו על הרגליים
  • השאלה הראשונה המתבקשת היא האם יש לדחות את הניתוח או הפעולה שבעבורה בוצע הצילום , ולהתחיל לברר את הממצא החדש, או להשלים את הניתוח ולבצע לאחריו את הבירור לממצא האקראי.
  • השאלה השנייה היא האם לבצע בירור.
  • לעיתים קרובות יש צורך לבצע בירור דחוף על מנת לתפוס את התהליך, הספק גידולי , בזמן, ולדגום אותו, אך לעיתים אין צורך לבצע בירור כלשהו, או שניתן לעקוב אחר הממצא ולהתרשם מהתנהגותו, האם גדל או נשאר באותו הגודל לאורך ציר הזמן שנקבע, בהתאם לגיל החולה ומידת החשיפה שלו לעשן סיגריות או גורמי סיכון אחרים.
  • על הרופא מוטלת אחריות כבדה אם להניח לממצא, או לברר אותו, כמה זמן מותר למשוך את המעקב מבלי לגרום לנזק למטופל
  • לחרדות המובנות של החולה, ״שהשמיים נפלו עליו״ יש מרכיב חשוב שלעיתים מכתיב לרופא את קצב הבירור שהוא לעיתים שגוי. קרינה מיותרת, בדיקות פולשניות מיותרות מתבצעות לעיתים תחת לחץ המטופל או בני משפחתו, על כך יש להוסיף את הידיעה שהמטופל יפנה , קרוב לוודאי, לחוות דעת נוספת שבמסגרתה ייכנע אולי, הרופא ללחץ לבצע פעולות פולשניות.
  • על כן דרושה מלכתחילה דמות רפואית בעלת ניסיון , המבצעת באופן רוטיני התייעצויות שבועיות עם גורמים המומחים לדימות, בעלי שם עולמי, ואף מפנים, על פי הצורך, להתייעצויות מולטי דיסציפלינריות הכוללות מומחים לרפואת ריאות, אונקולוגים, כירורגים של בית החזה , פתולוגים וכמובן מומחים לדימות של בית החזה.

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.