הערכה נשמתית תפקודית

תפקודי ריאה מהווים את אחת הבדיקות החשובות להערכה אובייקטיבית וניבוי מחלות ריאה בעתיד באוכלוסיות שונות בכלל ובאוכלוסיות של אנשים החשופים לחומרים הנשאפים לריאות במסגרת עבודתם כמובן כולל עשן סיגריות.

תפקודי הריאה מהווים בחלקם הבסיסי והפשוט יותר – בדיקה שבה הנבדק מתבקש לשאוף ולנשוף אויר לתוך מכשיר המודד את מהירות זרימות האוויר בריאותיו ואת נפחי הריאה הנמדדים בצורה ישירה.בדיקה זו אורכת כשתיים או שלוש דקות ומספקת אינפורמציה חשובה ביותר. במידה ונמצאים ממצאים חריגים ממשיכים בדרך כלל לבדיקה מעמיקה יותר המאפשרת גילוי יסודי של מקור הבעיה. בדיקה זו אורכת כרבע שעה עד עשרים דקות ובמסגרתה הנבדק מתבקש לבצע את אותן פעולות להן נדרש לבדיקה הקצרה.
הריאות עשויות רקמה שבה אלפי שקי אוויר זעירים המכונים נאדיות. האוויר זורם אל נאדיות, ומהן דרך קנה הנשימה והסמפונות, וחילוף הגזים בין הנאדיות לדם נעשה בדפנות הנאדיות. הפרעה בתפקוד הריאות יכולה לנבוע מהפרעה בדפנות הנאדיות ואז תהיה ירידה בחילוף הגזים ובעיקר בחמצון הדם (למשל, בדלקת ריאות או בנפחת), או מהפרעה במעבר האוויר דרך הסמפונות ואז תהיה הפרעה חסימתית והאוויר יתקשה להיכנס לנאדיות ולצאת מהן (למשל, באסטמה).
חשיבות הבדיקה היא בזיהוי מחלות תעסוקתיות הגורמות לפגיעה ברקמת הריאה , אסטמה, נפחת, וסוגים שונים של הפרעה – גם בשלבים הראשונים של המחלה.

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.